Mindfulness kurs

Stressas du lätt av dina egna eller andras förväntningar på dig? Oroar du dig för något som redan har hänt eller som kanske kommer att hända? Då kan Mindfulness vara något för dig. Mindfulness ökar din medvetna närvaro och förmågan att rikta uppmärksamheten mot nuet.

Ökar din energi
Med mindfulness blir du mer avspänd, fokuserad och bättre i balans. Du får ökad energi, handlingskraft och engagemang. Du får lära dig att vara öppen och nyfiken och att du faktiskt inte redan ”vet” vad alla menar och vad allt betyder.

Mindfulness kan hjälpa dig att bli mer lyhörd, förbättra din kommunikation och ditt samarbete med andra. Men även färre stressrelaterade symtom som nackvärk och huvudvärk vilket i sin tur påverkar din energi och effektivitet.

Introduktion
Vad är Mindfulness? Teori och forskning blandas med praktiska övningar. Därefter kan du ta ställning till om du vill fortsätta att gå hela kursen.

Introduktion 10/10 15.30 – 17.00, därefter kursstart den 24/10 14.30 – 16.30, 8 tisdagar framåt. Uppföljning den 13/3 2018 14.30 – 16.30.

Gruppträffar
Vi träffas i grupp om högst tio personer en gång per vecka à 1,5 – 2 timmar och följer ett 8-veckorsprogram som finns i ”Här & Nu programmet” utvecklat av dr. Ola Schenström.

Ola är läkare med mer än 35 års erfarenhet, specialist i allmänmedicin och en av Sveriges ledande experter på mindfulness. I programmet ingår träning hemma 20 – 30 minuter per dag, sex dagar i veckan.

Uppföljning
Tre månader efter avslutad kurs träffas vi igen och följer upp programmets effekter.

Vad säger forskningen?
Professor Richard Davidson i Madison, Wisconsin har bland annat påvisat att man genom meditation kan förflytta känslomässig reglering från höger pannlob (negativa känslor) till vänster pannlob (lycka och harmoni).

Information och anmälan: Hälsopedagog, ICF certifierad coach, Mindfulnessinstruktör, 070-416 99 73, christina.hodell@helsa.se